Комплекс фізичних вправ
- В.п. – сидячи за столом, руки до плечей.
1 – руки вперед, пальці розчепірити (вдих);
2 – в.п. ( видих).
Повторити 4 – 6 разів у середньому темпі. Руки згинати до плечей енергійно, плечі розводити так, щоб сходилися лопатки. Голову тримати рівно.
- В.п. – стоячи біля стола, ноги нарізно, ліву руку за голову, праву за спину.
1 – 3 пружні нахили вправо, натискаючи лівою рукою на голову (видих);
4 – змінити положення рук (вдих);
5 – 8 те саме в інший бік.
Повторити 3 – 4 рази в кожен бік у середньому темпі. Ноги не згинати.
- В.п. – стоячи з боку стола, обличчям до нього, руки на столі.
1 – 2 – присісти на носках, коліна розвести (видих);
3 – 4 в.п.
Повторити 4 – 6 разів у повільному темпі. Тулуб тримати вертикально, голову не нахиляти.
Ігрові фізкультхвилинки
Гра «Піаніно»
Поставити всі пальці на стіл і під рахунок «раз і два» імітується гра на піаніно, пальці перебираються по порядку, починаючи від великого до мізинця.
Гра «Комарики»
Діти стоять, спочатку звуками імітують дзижчання комара, потім рухами – його політ навколо голови, рук, ніг, ловлять його оплесками. Наприклад: «Комарик над головою». Діти плещуть в долоні над головою. «Комарик біля вуха» тощо.
Кінезіологічні фізкультхвилинки
Комплекс вправ гімнастики для очей
- Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 –5 разів.
- Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
- У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухи очима в правий бік, стільки ж само – у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
- Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
Дихальні вправи – поліпшують поставу, стимулюють рух діафрагми, поліпшують кровообіг, гармонізують діяльність дихальної, нервової і серцево-судинної систем.
- Глибокий вдих – руки повільно підніміть до рівня грудей. Затримайте подих (увагу сконцентруйте на середині долонь). Повільно видихніть (руки опустіть уздовж тіла).
- Глибоко вдихніть. Закрийте вуха руками від верхньої точки до мочки. Затримайте подих. Видихніть з відкритим сильним звуком «а-а-а» (чергуйте зі звуками «и-и-и», «у-у-у»).
- Глибоко вдихніть. Руки повільно підніміть угору. Затримайте подих на вдиху. Видихніть з відкритим сильним звуком «а-а-а». Руки повільно опустіть. Вдихніть. Руки повільно підніміть до рівня плечей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком «про», обійміть себе за плечі, опустіть голову на груди. Повільно і глибоко вдихніть. Руки підніміть до рівня грудей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком « у-у-у». Руки опустіть униз, голову на груди.
- Стисніть правою рукою ліве плече. Голову поверніть ліворуч і подивіться назад. Розведіть плечі із силою. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видихніть. Подивіться назад через праве плече, знову із силою розведіть плечі. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видих. Опустіть руки вздовж тіла, голову опустіть на груди. Вдихніть, видихніть. Повторити вправу, тримаючи лівою рукою праве плече.
- Руки вгору, вниз, промовляти звуки «Ш», «Ж», видихаючи повітря.
Віршовані фізкультхвилинки
Прилетіли журавлі (помахати руками, як крилами)
І великі, і малі (руки вгору, руки вниз)
Сіли собі на ріллі, (присісти)
Заспівали: «Тра-ра-рі» (встати)
Де журавка ходила –
(ходьба з високим підніманням стегна)
Там пшениця родила,
Де журавель походив -
Там ячмінь уродив.
До уваги! Фізкультурні розваги для дітей виконують такі функції:
- розважальну – створити сприятливу атмосферу;
- релаксаційну – позбавити напруження, спричиненого негативними емоціями, перевантаженнями м’язів, нервової системи, мозку;
- комунікативну – об’єднати дітей та батьків, сприяти їхній співпраці, взаємодії між собою;
- розвивальну – розвивати мовлення, увагу, пам’ять, мислення;
- корекційну – «виправляти» емоційні, поведінкові й інші проблеми дитини.
- Малорухливі ігри можна організувати за участю дітей і дорослих. За назвами ігор учасники виконують дії.
І клас.
- Для вправ у формуванні культури рухів: «Слухай сигнал», «Театр звірів», «Життя лісу», «Літає – не літає», «Швидко стати в шеренгу», «Переліт птахів», «Тихо-гучно», «Мандрівка оплесків»;
- Для вправ у формуванні навички пересувань: «Ой, у полі жито», «По гриби», «Вовк у канаві», «Будиночки», «Горобці й ворони», «Садіння картоплі»;
- Для опанування навички оволодіння м’ячем: «Хто влучніше?», «Влучно в ціль», «Жонглер», «Займи вільне коло», «Приборкувач м’яча»; «Гарячий м’яч», «Донеси м’яч»;
- Для стрибкових вправ – «Хто більше?», «Стрибунці-горобчики», «Стрибки по «купинах».
2 клас.
- Для вправ у формуванні культури рухів: «Світлофор», «Подоляночка», «Жива скульптура», «Повтори за мною»;
- Для вправ для оволодіння навички пересувань: «Гуси», «Сірий кіт», «Альпіністи», «Виклик номерів», естафети;
- Для стрибкових вправ – «Через купини та пеньки», «Вовк у канаві», «Зайці у городі»;
- Для опанування навички оволодіння м’ячем: «М’яч сусіду», «М’яч середньому», «Влучно в обруч».
3 клас.
- Для вправ у формуванні культури рухів: «Вгадай, чий голос?», «Чотири стихії», «Жива скульптура»;
- Для вправ для оволодіння навички пересувань: «Гуси-лебеді», «Горішки»;
- Для стрибкових вправ – «У річку, гоп!», «Переправа через річку»;
- Для вправ для опанування оволодіння навичками м’яча – «Попади в ціль!», «Передав – сідай!», «Найкраща пара».
4 клас.
- Для вправ у формуванні культури рухів: «Фігури», «Займи вільне місце», «Слухай музику»;
- Для вправ для оволодіння навички пересувань: «Шишки, жолуді, горіхи», «Естафета звірів»; «Допомога другу»; «Танцювальна фігура, замри!»;
- Для вправ для опанування оволодіння навичками м’яча – «У горизонтальну мішень», «М’яч у колі», міні-футбол; «Бадмінтон».
Правила безпеки під час фізкультурних занять. Необхідно пам’ятати, що окрім користі, яку приносять регулярні заняття фізичною культурою, вони можуть становити певну небезпеку для здоров’я внаслідок травматизації. Щоб цього не трапилося необхідно виконувати певні правила.
Ці правила досить прості:
- забороняється проводити провітрювання під час занять;
- не можна проводити заняття відразу після прибирання, на вологій підлозі;
- не проводити біля світильників та радіаторів опалення;
- бажано, щоб діти були у спеціальній спортивній формі та взутті;
- виконання вправ проводиться тільки під наглядом батьків або разом з батьками;
- протягом занять потрібно контролювати зовнішній стан дітей, у випадку появи ознак фізичного стомлення – навантаження повинно бути зменшено, діти переходять до ходьби, дихальних вправ тощо;
- наприкінці заняття також проводять спеціальні вправи, що полегшують перехід від режиму фізичної роботи до розумової праці, дозволяють зняти фізичне напруження (спокійний біг, ходьба, дихальні вправи тощо).
Література
- Борисенко А.Ф., Цвек С.Ф. Руховий режим учнів початкових класів: Навч.-метод.посіб. – К.: Рад.шк., 1989. – 192 с.
- Ващенко О.М, Люріна Т.І., Романенко Л.В. Фізкультхфилинки в початкових класах: навч.-метод.посіб. – К.: Навч.кн., 2002. – (Сер. «Здоров’ятко»).
- Ващенко О.М. Години здоров‘я в початковій школі: навч.-метод.посіб. – К.: Шкільний світ, 2007. – С. 66 – 93.
- Джерело педагогічних інновацій. Здоров’язбережувальні технології в навчанні. Науково-методичний журнал. – Випуск №1 (31).– Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2018 – 244 с.
- Інтернет- ресурси: http://1-4.by/tag/elektronnye-fizkultminutki/
http://edu-post-diploma.kharkov.ua/?news=%d0%bc%d0%b5%d1%82%d0%be%d0%b4%d0%b8%d1%87%d0%bd%d0%b8%d0%b9-%d1%96%d0%bd%d1%82%d0%b5%d1%80%d0%bd%d0%b5%d1%82-%d0%bc%d0%b0%d1%80%d0%b0%d1%84%d0%be%d0%bd-%d1%84%d1%96%d0%b7%d0%ba%d1%83%d0%bb%d1%8c
|